Luigi Lavazza var af natur en mand med iværksætterånd, opfindsomhed og stor lidenskab til sit arbejde – hvilket tydeligt er afspejlet i den Lavazza kaffe, vi drikker i dag. Lavazza er et resultat af hans idé om at kombinere kaffearter fra forskellige steder i verden. Kaffesorterne høstes, forarbejdes, blandes og ristes i så mange forskellige blandinger – at der er en der tilfredsstiller smagen hos os alle.
I 1895 arvede Luigi Lavazza sin fars butik med italienske specialiteter. En af disse specialiteter var hele grønne kaffebønner, som folk selv kunne riste derhjemme. Hjemmeristningen gik ikke altid så godt, hvilket drev Luigi Lavazza til selv at eksperimentere med at riste kaffebønner. En dag, efter at have smagt den ristede espresso bønne på fabrikkens laboratorium og senere en ringere kop på en lokale café stod det klart, at han selv ville riste sine bønner. Han ristede dem, kom dem i pose, skrev sit navn på – og brandet Lavazza var skabt.
I 1927 blev aktieselskabet Luigi Lavazza dannet med opbakning fra hele familien. Det var kort tid efter Første Verdenskrig, men det varede ikke længe, før Lavazza begyndte at erobre provinsen omkring Torino takket være deres vognpark og salgsnetværk.
Som nævnt var Luigi Lavazza en innovativ forretningsmand, som i samme periode begyndte at arbejde med pergamin: som er en pakke med to papirlag, der er med til at fastholde kaffeduften i pakken.
Den nye indpakning gjorde det muligt for husstandene at købe kaffe i større mængder – hvilket var første skridt mod den indpakning af Lavazza kaffen, vi ser i butikkerne i dag.
Efter afslutningen på Anden Verdenskrig og ophævelsen af embargoen på import af kaffe besluttede familien Lavazza sig for at specialisere sig indenfor salg af kaffe: ikke længere i løs vægt, men i en fast pakke med virksomhedens varemærke.
Det var også i den forbindelse, at det første Lavazza-logo blev skabt af Aerostudio Borghi i Milano. Logoet var kendetegnet ved det store ”A” i midten, som også kendetegner Lavazza i dag.
I 1950 introducerede Lavazza den vakuumpakkede kaffedåse, som muliggjorde langtidsopbevaring af kaffen og dermed også en bredere distribution af kaffen end tidligere. Kaffedåsen var udover holdbarhed også med til at bevare kaffens aroma og smag.
Lavazza havde ikke fået nok af sit vokseværk og byggede derfor eget kafferisteri ved hovedkontoret i Corso Novara. Det innovative system på kafferisteriet gjorde det muligt at bearbejde mere end 40.000 kg kaffe om dagen – og åbnede op for at eksperimentere med koffeinfri kaffe. Lavazza introducerede i 1959 deres første decaffeinato: DEC.
I 1979 blev verdens største kaffeskole grundlagt under navnet Luigi Lavazza Center for Studier og Forskning i kaffe. Lavazza Training Center eksisterer stadig den dag i dag, og ligger lige i hjertet af Lavazzas Innovation Center, som underviser i den italienske espressokultur verden over.
Lavazza Training Center’s vigtigste opgave er at formidle kaffekunsten videre, i den forstand at der opnås et perfekt resultat hver gang, der brygges en kop kaffe.
Siden hen er der sket meget indenfor kaffemarkedet. I dag drikker vi ikke kun den lækre espresso på caféer, men også fra automater på kontorer, på offentlige steder, to-go og med automatiske kaffemaskiner derhjemme.
Allerede i 1989 kom Lavazza med deres første automat til færdigpakkede kaffekapsler, der var beregnet til engangsbrug. Dette system har udviklet sig til Lavazza BLUE, som er espresso på kapsel – der er med til at give et ensartet kafferesultat hver eneste gang.
I 2004 blev Lavazza Foundation indviet, som er en non-profit organisation, der arbejder for at forbedre levevilkårene for menneskene i de kaffedyrkende lande. Lavazza Foundation er et moderne navn for det, familien altid har forsøgt at gøre privat – at vise socialt ansvar.
Det vigtigste projekt i dag hedder Tierra, der har været med til at forbedre levevilkårene permanent i 8 lande og for mere end 3.000 kaffebønder. Tierra har fremmet den økonomiske vækst, forbedret kaffebøndernes levevilkår og indført mere økologiske og rentable landbrugsteknikker.
I dag drives firmaet stadig af 3. og 4. generation af Lavazza familien.
Citat Lavazza: ”It’s not a brand – it’s my name.”
Telefon:+45 63 103 103
Email: kundeservice@lavazza.com
Vi har åbent mandag-torsdag kl. 08.00 - 16.00, og fredag fra 08.00 - 15.30.
Vi har både formalet kaffe, hele bønner og instant kaffe. Og vi kan også tilbyde økologisk og bæredygtig Merrild kaffe.
Vi har et sortiment, der dækker et bredt behov:
- Espresso: manuel, fuldautomatisk, BLUE - lille men med stor smag
- Filter: løsninger til filterbønner og filterbryg
- Instant: hurtige kaffeløsninger uden at gå på krompomis med smagen
Vi har den helt fantastiske Whittington te i sortiment
Du finder også et bredt og velsmagende sortiment af Lipton teer hos os