Nye tal viser, at Lavazza øger salget markant til sine professionelle kunder sammenlignet med samme periode i 2021. Ifølge den italienske kaffevirksomhed skyldes væksten en øget efterspørgsel på kaffeoplevelser frem for konkurrence alene på pris og mængder. Det bekræftes af Danmarks største hotelkæde Scandic. De har valgt Lavazza som leverandør til de omkring ti millioner kopper kaffe, som kæden årligt serverer til sine to millioner gæster.
Siden Lavazza Danmark indtog det danske B2B-marked den 1. januar 2016 er det kun gået en vej, og det er fremad. Fra 2020 til 2021 har virksomheden oplevet en markant stigning i omsætningen inden for kategorien away-from-home i Danmark. Især i HoReCa-segmentet er der sket mere end en fordobling i væksten. Friske indekstal for første halvår 2022 viser, at den markante fremgang vil være dobbelt så stor sammenlignet med 2021 og tendensen forventes at fortsætte.
Den øget omsætning skyldes en lang række aftaler med store virksomheder, der er på udkig efter en kaffeleverandør, som ikke kun leverer kaffebønner, men er specialiseret i den samlet kaffeoplevelse. Aftalen med Scandic er et af de seneste eksempler på den nye udvikling i B2B-markedet. Med åbningen af Scandics største hotel til dato, det nye Scandic Spectrum, boutique-hotellet Scandic Nørreport og Scandic CPH Strandpark har kæden sat oplevelserne i centrum. Det gælder alt fra materialer til gastronomi, og her er kaffen vigtig. Hotellet skænker årligt ti millioner kopper kaffe og har oplevet en stor forvandling i gæsternes forventninger til den varme drik
Gæster forventer en samlet kaffeoplevelse
Scandic har på nye og eksisterende hoteller arbejdet systematisk på endnu højere standarder for at tiltrække kunder. Tidligere handlede konkurrencen blandt kaffeleverandører mest om pris, men gæsternes forventninger stiller nu nye krav til kaffeleverancerne. Herunder kommer hotelkædens økologiske certificering og fokus på bæredygtighed.
Det kræver en kaffe, som både er økologisk, men som fx også garanterer en bæredygtig produktion og ordentlige forhold for bønderne. Før var der ikke mange, der tænkte over, hvilken kaffe de bestilte, eller havde holdning til hvor og hvordan kaffen var dyrket. I dag spiller alle elementer ind, når kaffen skal nydes.
Karsten Felvang Nielsen, direktør for F&B i Scandic: ”Scandic er på en gastronomisk rejse, hvor vi arbejder fokuseret på at tilbyde særlige og bæredygtige smagsoplevelser til vores gæster. Vores gæster drikker i gennemsnit fem kopper kaffer, og derfor skal hver en tår også bidrage til den samlet hoteloplevelse. Kaffen skal være dyrket med omtanke, brygges med respekt for detaljerne og smagen skal foldes rigtig ud.
Derfor var vores indkøbere og restaurantchefer ikke i tvivl med Lavazza. Udover at levere bønner, der sikrer bæredygtig kaffe af høj kvalitet, så er vores personale også uddannet af Lavazza til at mestre den ædle italienske bryggekunst ud fra de principper, som de arbejder med på deres innovative træningscenter i Torino.”
Italiansk kaffepassion og globalt ansvar
Lavazza er familieejet og har siden grundlæggelsen i 1895 altid arbejdet intensivt på at bevare og videreudvikle kvaliteten og smagen af deres kaffe. Det sker bl.a. på verdens største trænings- og innovationscenter inden for kaffe i hjembyen Torino og i samarbejde med nogle af verdens førende Michelin-kokke. For Lavazza er det vigtigt at tænke hele forbrugerens kaffeoplevelsen ind i produkterne. Det skal både kunne ses, duftes og smages.
”Vi mærker en stigende efterspørgsel efter kvalitet, men vi mener også, at vi selv er med til at løfte den professionelle kaffebranche. Vi har fokus på at levere autentiske kaffeoplevelser med omtanke for miljø og mennesker.
For os ligger arbejdet i at sikre ansvarlighed, kvalitet og innovation i hele værdikæden. Lige fra det nyplantede kaffetræ til bryggetekniker, der fremhæver kaffens mange smagsnuancer. Det er den samlede viden, der gør, at vi kan assistere kunder som Scandic med at skabe de ønskede hoteloplevelser for deres gæster. Det er baggrunden for vores gode vækst på B2B-markedet i Danmark,” afslutter Tom Faurschou, adm. direktør for Lavazza Danmark.